sarkom 3

Sarkom står for tiden klare til å turnere i Europa med bandet Isvind i mars. I tillegg har plateselskapet Folter Records re-utgitt de to første albumene, Aggravation of Mind og Beastial Supremacy. Det er komisk, men da Erik Unsgaard avsluttet intervjuet ba han oss om å ikke stresse. Vel, her er vi to-tre år senere med intervjuet klart og har definitivt ikke stresset. På den tiden var vårt fokus vært albumet Doomsday Elite. En plate fylt av black metalens tempo og vrede, men også impulser fra thrash, death og ren heavy metal. Alt sammen skrudd sammen til en og samme røre. Allerede på førstesporet og tittelkuttet kan du høre en synth kime til noe som minner om arabiske takter. Hvordan kom dette varierte, men akk så komplette uttrykket frem på Doomsday Elite?

– Det er nok mer et resultat av at det har vært såpass mange låtskrivere involvert. Folk med forskjellig bakgrunn og derfor har det blitt litt thrash metal og innslag av death metal. Hovedsaklig har det vært meg selv og vår tidligere trommeslager som har skrevet musikken, med unntak av to-tre låter, så det er vel grunnen til det. Det her med synth var et steg videre. I stedet for å bare kjøre på med black metal kunne vi kjøre på med andre ting for å underbygge de elementene. Det er hele greia. Å ta noen steg videre.

Siden black metal-band lever av å vise fingeren til alt som smaker av frelsesreligioner, lurer jeg på om de arabiske rytmene på første sporet spiller på det fokuset som har vært på midtøsten i nyhetene de siste 15 årene?

– Det er nok tilfeldig, forklarer vokalisten over telefonen, – Jeg synes det passet bra. Jeg kaller det litt arabisk ‘feeling’ og jeg var sikker på at alle kom til å hate det. ‘Hva inni helvete driver de med her? Det her er ikke black metal eller norsk!’ Desto kulere synes jeg det er. Det å kunne gjøre ting som er uventet, men samtidig at det låter fett. Personlig synes jeg det er et parti som er utrolig fett.

sarkom 4

Tematikken er en annen sak. – Det er veldig tilfeldig. Han som lagde partiet hadde vel ikke lest tekstene eller videre om noe. Tidligere så har det vært mye mer personlig for min del når jeg har skrevet tekster, enn det det har vært på Doomsday Elite. Det er den klassiske religionstematikken. Det er ikke videre originalt, men det er det det handler om i det store og det hele. Jeg er ikke videre politisk engasjert i det hele tatt, men det som skjer i midtøsten, det er mye å stille spørsmål ved, men det er ikke faktabasert i det hele tatt, forklarer Unsgaard, –  Det er litt mørk fantasi som er pakket inn i spørsmålene om hvordan det har blitt som det har blitt i det siste.

Den sammensatte platen Doomsday Elite, har tatt lang tid å få ferdig og Unsgaard legger heller ikke skjul på at det har tatt på. – Det tok i hvert fall to år lenger å få den ferdig enn det som var meningen. Det er fint å endelig få den ferdig. Personlig er jeg ganske lei av denne plata her, siden det har vært en så lang prosess rundt den og at den har vært delvis ferdig, såpass lenge. Så da den kom ut hadde jeg den ikke opp i halsen, men ganske langt opp i magen, ler han, – Så nå ser jeg frem til å gå videre og jobbe med nytt materiale.

– Hvorfor tok det så lang tid å få den ferdig?

– Det var hovedsaklig fordi flere av medlemmene har prioritert andre band. Det har alltid kommet noe i veien for fullføringen av låtskrivingen. Pluss en del uenigheter på veien. Nå har vi jo skilt veier med de fleste og har fått inn nye folk. Det var bare meg og bassisten som var med på den siste skiva og innspillingen av den.

– Var det fare for at bandet skulle bli lagt ned?

– Nei, det har det aldri vært, absolutt ikke. Jeg har skrevet femti prosent av musikken, så selv om jeg bare gjøre vokalen live, så er jeg den som er mest aktiv på låtskrivingen også. Det har aldri vært noen planer om å legge ned i hele tatt.

sarkom 1

Doomsday Elite ble gitt ut på Bergens eget metal-label, Dark Essence Records. Hvordan gikk det til? – Jeg hadde hørt om dem og jeg tenkte at det var et selskap som passet for oss. Størrelsen på selskapet og bandene de hadde i stallen. Det var ikke superstore band, fordi da hadde vi vel bare blitt nedprioritert, så jeg sendte de en mail og fortalte de at vi skulle spille inn skive osv. Som jeg nevnte tidligere, så tok det mye lenger tid enn planlagt. Det tok to år fra jeg sendte mailen til vi signa med dem. De sa at de var interessert, men at de gjerne ville høre noe materiale først og det skjønner jeg jo. Først hadde vi en muntlig avtale, jeg tok i hvert fall ikke kontakt med noen andre plateselskap. Jeg mente at låtene var gode nok til at de ville være interessert og at det ikke ville være mindre interessert etter å ha hørt noen av de. Det hadde jeg rett i. De tilbød oss kontrakt og etter litt forhandlinger var det bare å slå til.

Ruzt beklager at det tok så lang tid å få intervjuet ferdig og ønsker Sarkom all hell og lykke for fremtiden.
Skrevet av Knut Gigstad