WE NEVER GOT IT OFF

ON THAT REVOLUTION STUFF

Mott_The_Hoople-All_The_Young_Dudes_(1972)-Frontal42 år er kanskje ikke noe å markere, men Mott The Hoople-albumet All The Young Dudes kom iallefall ut for så mange år siden denne uka. Er jeg to år for seint ute? Kanskje. Men Hoople-vokalist Ian Hunter spiller konsert i Bergen 8. oktober, og i andre norske byer senere, så fuck you, jeg er aktuell som faen!

Denne plata er kjent som Mott The Hooples redning fra oppløsning. Bandet hadde gitt ut fire album siden 1969, uten å ha nådd stjernehimmelen. Bandet spilte ganske standard hardrock, uten at de tilførte noe særlig nytt og interessant, og nå var plateselskapet Atlantic så lei at de kasta dem ut av det gode selskap.

Sco-copy

Alle de unge fyrene

Bandet hadde dog en liten fanbase, som inkluderte David Bowie, mannen som er mest kjent for å kore på Lou Reeds «Satellite of Love«. Da Bowie hørte at Hoople hadde tenkt å legge opp, kom han stormende med en nyskrevet låt som han skjenket bandet i et uselvisk og ugjennomtenkt øyeblikk. Låta var den nå velkjente «All The Young Dudes«, som skulle vise seg å ha den ønskede effekten: Den ble en hit. «Dudes» endte opp på 3.plass på den britiske singellista i juli 1972, og albumet som kom ut i september, også kalt All The Young Dudes endte opp på 21. plass. Bowie skrev ikke bare hitsingelen, han produserte også albumet og løfta Hoople opp i glamosfæren sammen med makkeren Mick Ronson, og gjorde Mott The Hoople til et tidsriktig og velpolert glamrockband, helt på høyde med både T.Rex, Slade og Bowie sjøl ved å skjære lydbildet inn til beinet og løse opp den tykke veggen av gitarer som før hadde dominert platene deres.

BFF!

BFF!

Neste genistrek var å inkludere Velvet Underground-låta «Sweet Jane» som åpningslåt på albumet. Sangen, som ennå ikke var viden kjent (opphavsmannen Lou Reed sin mest kjente versjon kom ut i ’74), kledde det nye lydbildet som silkehansker på Audrey Hepburn, og komplimenterte Bowie-låta på utmerket vis. Det enkle men effektive riffet og den nostalgiske teksten på Sweet Jane er som den toegga tvillingen til All The Young Dudes. Det kunne ikke blitt mer perfekt.

Resten av plata er egenkomponert materiale, med klare inspirasjoner fra Stones, Dylan og Bolan, men også med en tydelig egen vri, sprinklet med Mott The Hooples typiske humor, selvironi, og selvfølgelig, en av de vakreste balladene Ian Hunter noensinne skrev: «Sea Diver«.

Så folkens, det er på tide å børste støvet av platespilleren og la Mott The Hoople penetrere øregangene dine. Spotify er selvfølgelig også greit!

Av Håvard Margido Aspen

Mott-the-hoople-All-the-young-dudes-HOL