Intervju: Niklas Kvarforth / Shining

PromoImage

8 ½ – Feberdrömmar i vaket tillstånd

GALSKAPENS METODE

Det svenske ekstrem-metalbandet Shining er kanskje mest kjent for bandsjef Niklas Kvarforths utagerende oppførsel på scenen og hans mentale helse. Skal man tro at de forskjellige webzinene rundt omkring på kloden har en sitatsjekk som holder vann, så har Kvarforth en trang til selvmord, er bipolar og schizofren. I tillegg skjærer han seg til blods i forkant av konserter og på scenen. Disse historiene om bandet og Kvarforth får et hvert cokerant fra Lars Ulrich til å blekne. Spørsmålet blir jo om musikken som Shining lager har kommet i bakgrunnen av det snarlige vorspielet på Dikemark?

Shining har et lydbilde med klare paralleller til det man kan kalle black metal. Det er i noen tilfeller en tynn skingrende lyd som er gjennomgående, men dette er bare en liten bit av Shining. Bandet er på ingen måte redd for å eksperimentere med pop, og har covret låter av både Seigmen og det svenske bandet Landberk. Bandet er nå ute med en ny skive, 8 ½ – Feberdrömmar i vaket tillstånd. Materialet på denne skiven er demoer fra tidlig 2000-tall og er utgitt på det Bergensbaserte selskapet Dark Essence Records. Ruzt-redaksjonen fant det fornuftig å ringe opp det høyst originale individet Niklas Kvarforth og snakke om den nye skiven og Shining som band.

KvarforthPromo2

– Det er jo ikke et nytt album, begynner Niklas Kvarforth, – Tingen er at da vi forlot Spinefarm Records, så havnet vi i en litt merkelig situasjon. Det oppstod et vakuum, og vi fant ut at det eneste som kan få oss til å bevege oss fremover er å gå tilbake. Demoene som ble sluppet for ti år siden er jo en bootleg. Vår første tanke var å gi det ut på nytt, men hva er poenget gi ut en haug med dårlige demoer som man allerede kan få tak i?

Copyright - Elin Stringå

Copyright – Elin Stringå

Foruten at Niklas Kvarforth synger på en av låtene på dette albumet, så har bandet brukt fem forskjellige vokalister på albumet. De er, i ikke alfabetisk rekkefølge: Famine (Peste Noire), Attila Csihar (Mayhem), Pehr Larsson (Vinterland), Maniac (Skitliv, ex Mayhem) og Gahl (Wardruna, God Seed, ex Gorgoroth). Hvorfor valgte de å bruke andre vokalister til å tolke låtene?

– Det var helt uaktuelt for meg å synge på noe som allerede har blitt utgitt. Allerede da vi spilte inn Klagopsalmer hadde vi en idé om å spille inn igjen det første albumet med seks forskjellige vokalister, så det var en kombinasjon av det og å ta tilbake det som er vårt.

 

– Hva er det som er unikt med disse vokalistene?

– De fleste av disse var jo med på det første prosjektet som jeg allerede har nevnt. Det gjelder å få en annen følelse på låtene og å få artister som jeg liker og beundrer og å høre deres tolkning av låtene.

Kvarforth1Shining er på ingen måte ukjent med å bruke session-musikere på platene sine. Ser man på den forrige platen Redefining Darkness (2012), så har de brukt Rob Caggiano (Volbeat, ex Anthrax), Andy Larocque (King Diamond) og Hoest (Taake) for å nevne noen. De har også i lengre tid benyttet seg av keyboardkunnskapene til Lars Fredrik Frøslie. Hva tilføres deres egen musikk ved bruk av sessionmusikere av dette kaliberet?

– Det er veldig viktig å poengtere at de vi har brukt som gjester er nettopp der for å tilføre noe, sier en engasjert Kvarforth, – Det er ikke snakk om å bruke noen bare for å bruke noen. Jeg synes rent personlig at vi har brukt litt for mye sessionmusikere på de siste platene. Når vi sitter der og har lange sessions, så tenker vi – Her kunne vi trengt noe annerledes og da dukker det opp to eller tre navn. Så blir det litt diskusjon og det ene fører til det andre. Det er derfor det blir som det blir.

Kvarforth_ghoulShining er veldig progressive og fremadskuende på platene sine. Du har alltid plater og låtene hvor de er beint ut ekstreme, men de drar også inn impulser og dragninger fra pop og det tilfører musikken en ytterligere dragning av melankoli og dysterhet. Hvordan går bandet frem når de lager musikk?

– Det er jeg som lager mesteparten av musikken, begynner Kvarforth forsiktig, før intensiteten i stemmen hans drar seg opp noen hakk.

Kvarforth_in_Vienna,_Austria_(2007)– Jeg bare synes som artist, at det er viktig å følge sin egen vilje og heller la personen tale enn å tenke på hva som er passende for å tilfredsstille det som forventes i visse tilfeller, noe som er helt uaktuelt. Jeg har alltid fulgt mitt eget hjerte og det er derfor jeg sluttet å engasjere meg i metal i veldig ung alder. Da kommer det impulser fra andre typer musikk og det kryper inn i musikken. Selvsagt finnes det det en aura av metal i musikken, det er sånn det har vært og det er sånn det alltid vil være når jeg lager musikk. Det er mer interessant med tanke på inspirasjon fremfor alt og å bruke andre former for musikksjangre for å få en annen palett.

Kvarforth tar et drag av sigaretten og sier på utpust, – Det viktigste er å aldri begrense seg med tanke på at det høres merkelig eller sykt ut. Det er derfor vi har en skare fans som blir, og en skare senere forsvinner antar jeg, sier han lett humrende.

– Dere covret jo Seigmen-låten Ohm på skiven Klagopsalmer. Hva er ditt forhold til Seigmen?

– Ingenting egentlig, bortsett fra at jeg ble introdusert for det en sommer mens jeg bodde i Oslo. Seigmen ble jo ikke så mye utenfor Norges grenser og jeg ville spre det på den måten jeg kunne og jeg synes at låten fungerer på den platen. Jeg har aldri sett dem live og det er veldig synd. For noen år tilbake sendte noen meg en konsert-DVD med Seigmen. Jeg tror det var konserten de gjorde i operahuset og det er jo helt magisk. Man begynner nesten å tenke – Er det vits å spille live lenger? Går det an å toppe det der og den atmosfæren? Jeg synes det er fantastisk. Det finnes så mye bra musikk der ute, men det er også veldig klare grenser for hvordan det spres hvis det er gjort på bandets morsmål. Det er synd, men forhåpentligvis har vi gjort folk klar over Seigmen utenfor Europa.

3102s

Copyright – Elin Strigå

Ser man på hva andre band har gjort innenfor metalsjangeren og ekstremmetal, så er det ikke noe nytt nødvendigvis som skisseres her. Shining drar på pop-elementer, men det samme kan sies om det oppløste The Devils Blood og Ghost. Ser man på bruk av forskjellige musikere på album, så har jo også svenske Watain gjort dette, et band man noen ganger snakker om i samme åndedrag som Shining. Ser man på moderne produksjonsmetoder innenfor metal, så har jo også Satyricon gjort noe annerledes på sin siste utgivelse Satyricon, med tanke på deres bruk av analogt opptaksutstyr. Er det et slags element i Shining hva gjelder bruk av moderne teknologi? Hva er feil med dagens metalproduksjoner?

– Jeg kan ikke sitte her og si hva som er feil og hva som er rett, kommer det tålmodig fra Niklas Kvarforth.

67502_10151414738981896_1906663918_n

Copyright – Stig Pallesen

– Alle får gjøre hva faen de vil. Jeg kan bare ikke fatte hvorfor folk må følge prinsipper og regler som er bestemt av andre. Det er for hemmende for min smak. Hvis de står 110 prosent inne for det, så kudos til de. Jeg har utviklet meg og gått videre. Det finnes folk innen ekstremmetal som tror fullt på det de driver med og det er helt fantastisk. Det som irriterer meg mest med metalscenen er hele greia med tilhørighet. Spiller du i et metalband, så må du ha sånne venner og stikke på sånne events og den type dritt som absolutt ikke interesserer meg. Jeg synes det er slitsomt nok å spille på en festival. Selv om jeg vet det er et must for å drive bandet fremover, så irriterer det meg på den måten.

Lifelover+++Kim+Carlssonvocalsborn+1985

Copyright – Elin Strigå

Shining er et band det går mye rykter og historier om. En ting er hva Niklas Kvarforth noen ganger sier i intervjuer, den andre siden av saken er et band som lever helt på grensen med tanke på hva de utsetter seg selv og andre for. Live har bandet ofte hatt en aggressiv og voldelig atferd. Kvarforths psyke og hans hig etter selvutslettelse som gjenspeiles i tekstene hans, får så sitt spillerom foran publikum. Hvordan er så forholdet mellom hans personlighet og musikken han lager?

tumblr_m5ic0mWs8x1rs2r08o1_500

Copyright – Elin Strigå

– Det er den dårlige siden av meg som ofte avspeiles in absurdum. Det er litt det Shining står og faller på også. Det eneste jeg kan si om det er at folk har skrevet om dette mange ganger og tror at det er en charade, men jeg tror ikke et levende vesen skulle drive med noe sånn i nesten 17 år uten at det kommer fra hjertet. Med mindre man er en jævlig dyktig skuespiller. Poenget er at Shining alltid har hatt et rykte på seg. Noe som i mange tilfeller har jobbet mot oss. Vi har vanskeligheter med å få gigs og samarbeidspartnere på grunn av det ryktet og ting som noen ganger skjer live. Det er litt synd, men på den andre siden så er ingenting planlagt på forhånd. Når du leker med såpass mørke krefter som vi gjør, så er det selvsagt at det kan bli for intenst.

– Får man selve essensen av bandet live?

Party-San-2013-schlachtbank.org_

Copyright – schlachtbank.org

– Jeg vet ikke, for jeg har aldri sett Shining live, sier han humrende og jeg bifaller hans gode svar.

– Hvis det er den rette atmosfæren, så absolutt. Jeg har ikke øvd med bandet siden tidlig 2000-tall. Det å øve med bandet eller de som kommer inn og ut av bandet ville ikke ha fungert. Det ville bare endt i total katastrofe. Jeg ville kanskje ha beskrevet oss som ekstremmetalens Guns ‘n Roses, men ikke for trekke sammenligninger med en viss vokalist snälla du, men det er vilt og levende. Det skulle også være jævlig kjipt hvis det vi gjorde live var en total kopi av det som skjer på en skive. Da kunne man jo like så godt ha sittet hjemme og hørt på skivene.

– Hvordan havnet dere på Dark Essence Records?

– Da vi forlot Spinefarm, så kom vi inn i en form for dvale som jeg tidligere har sagt. Når tiden har gått og ting har skjedd og man har blitt fucka over igjen og igjen, så kommer man til en punkt hvor man vil prøve noe nytt. Så startet vi eget selskap som lisensieres ut til Dark Essence Records. Merkelig nok så har det vist seg at dette selskapet er det mest profesjonelle selskapet jeg noensinne har jobbet med og det sier ganske mye om de vi har jobbet med tidligere. Hvordan fremtiden blir oss mellom vet jeg ikke. Ingenting er bestemt. Først må vi få orden på situasjonen innad i bandet og det som er rundt bandet. Jeg er veldig imponert over Dark Essence Records og hva de har gjort. Selv om det er på en mindre skala enn hva vi er vant med. Det spiller egentlig ikke noen rolle, men jävlar, – Jeg begynner å le og han skynder seg med å si, – Jeg er ikke ironisk her altså. Det er første gang i løpet av min karriere at jeg får skiven sendt i posten før andre får tak i den.

Av: Knut Gigstad

1 Kommentar

  1. Bra intervju! Gleder meg å høre at de er fornøyd med Dark Essence records. Det hadde vært fint å se et nytt intervju med Shining. De har tross alt gitt ut en jævlig bra skive for ikke så veldig lenge siden.
    Hilsen Lars.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Ruzt.no

Theme by Anders NorenUp ↑