Ghost – USF Verftet 30.11.13 – En anmeldelse av ALT!

Vorspielet

Så dette var konserten alle hadde ventet på, og jeg inkluderer meg selv i den bedømmelsen. Heldigvis hadde jeg dagvakt akkurat på denne dagen og hadde nok av tid til å handle inn øl, men med manko på store mengder penger, så gikk jeg på tom mage lenge før jeg til slutt kapitulerte og kjøpte en Deli de Luca-burger, og fy faen så jævlig det var. Tenk deg dobbelt lag med den jævlige osten man bruker på Burger King og McDonalds og at den fester seg til ganen som superlim. Pluss på med noe kryddervalg som er ekstremt uheldig og spyfesten er i gang. Terningkast en.
Etter å ha fortært burgeren og fem-seks sigaretter hadde jeg ankommet vorspielet. Andre, min trofaste ganger hadde stilt sin minimale leilighet til disposisjon, og dette hadde han tid til mens han sjonglerer sin fritid mellom en masteroppgave om lesbiske vampyrfilmer og et brennhet forhold med den fyrrige rødtoppen Victoria. Slettes ikke verst.

1403533_10153533193205241_935327334_o

Andre og Victoria. Ze golden couple.

Det var medium varmt i leiligheten, men det var ikke plagsomt. Låtvalget var superb, men altanen en anelse for liten. Er det ingen som tenker på oss stakkars røykere lenger? Tydeligvis ikke! Gjestene var i overmål hyggelige og ikke minst underholdende. Håvard lirte av seg one-linere som om han har for vane å stå på en scene. Det var ytterst hyggelig å møte nok en gamle Fuzz-kompis i form av Rolf Oldeide. Denne mannen sprer godt humør hvor enn han går, og han gir deg alltid bedre selvtillit. Han er levende engasjert i musikk og et klart innslag på et vorspiel. Han dreper deg riktignok hvis du ikke liker Kiss, men slik er det. Jeg må også gi vennene hans og vennene til Victoria mye skryt for å være ytterst hyggelige, og ikke minst enkle å snakke med. Dette var et vorspiel uten pinlige pauser og ingen følte seg utenfor. Terningkast seks.

Konserten

Vi gadd ikke å se det første oppvarmingsbandet, så det må suge. Terningkast en.
Vi fikk se litt av konserten til oppvarmingsbandet Dead Soul og dette var slettes ikke verst. Jeg vet ikke om bandnavnet kommer fra Joy Division låten Dead Souls, men hvis det skulle være tvil så har bandet en dragning mot landskapet til Joy Division og andre dystre band med synthpreg. Det er nå uansett mer rock i soundet til Dead Soul enn noen av de mer kjappe punkriffene som Joy Division kan ha.

1472864_10152060144626287_226029724_n

Dead Soul mothafucka!

Det eneste man kunne ha mot dette bandet er at det er JÆVLIG mange pop-band som har dette soundet i disse tider, men det er en forskjell mellom å hedre gamle helter og å kopiere gamle helter. Dead Soul har nok krydder. Det eneste man kan slenge et vaktsomt blikk på er scenepersonligheten og om det kommer godt nok frem, men det er ikke noe som er plagsomt. Terningkast fire.

Etter en halvtime kaprer Ghost scenen. De er der med det vanlige bravadoet og sceneshowet, og alle går apeshit når Papa Emeritus II går på scenen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men de er tightere enn de to forgående gangene jeg har sett dem. Dette er jo en naturlig progresjon for et band som turnerer mye, og det har blitt noe mer mellansnakk fra Papa. Dette er kult, men noe av mystikken har også blitt litt borte.

1472847_10152060143251287_1913374662_n

Hvem trenger en fancy fotograf når Håvard er på fylla med mobilen? INGEN!

Plussiden av dette, for bandet i hvert fall, er at de ikke bare appellerer til et rent metalpublikum, men den kvaliteten har de kanskje alltid hatt. Låtene kommer uansett som perler på en snor, og det er ikke kjedelig et sekund. Fra Con Clavi Con Dio til allsangvennlige Year Zero, så har bandet publikum i sin hule hånd. I et øyeblikk kunne jeg sverge på at de spilte Journey, men jeg blir forsikret om at det er fra siste platen. Vet ikke om det er grunnet effekten av ølen jeg hadde inntatt eller ei, men gøy var det – for alle andre enn meg dammit! Resten av setlisten er litt slørete, men hvis jeg ikke tar helt feil så avsluttet de med Roky Erickson coveren If You Have Ghosts og alle er fornøyde som noen drittunger å juleaften. Terningkast seks.

Det som får forpult strykkarakter er de helt drøye ølprisene på Verftet. 74 spenn for en øl? Hva faen er dette her? Har Orkla en egen venue? Forventer de å få besøk av hespetreet Thorhild Whitney? Forventer de at jeg skal synes det er kult? Nei er svaret. Terningkast pul bessmor di i ræva!

Fylla

1463706_10152060139116287_1383190130_n

Verftets stive priser var ingen hindring for våre helter Rolf og Håvard. Fylla ble det!

Resten av kvelden var grei. Håvard stakk tidlig og det sugde noe helt for jævlig. Jeg vet han har familie og greier, men han er en trygda jævel også, så da kan han oppførere seg deretter. En soleklar terningkast 2. Rolf ville på Inside og etterkom ikke mine ønsker. Siden han er en kranglevoren sunnmøring får han terningkast 2. Elefanten er alltid et hyggelig sted med bra servering. Terningkast seks.
Jeg ble forsøkt å bli bondefanget av to hyggelige tiggere utenfor elefanten (dette er en bar, så hvis du trodde at jeg drakk av en elefant kan du gi deg selv terningkast en.) Jeg var glad, og ga de sigaretter og penger. Så ville hun ene at jeg skal kjøpe en øl til hennes litt mer sexy og langt yngre venninne eller datter for alt jeg vet. Dette kom absolutt ikke på tale.

intergalactic hussies

Close but no cigar. Itte plag meg når je drekk!

Alkoholen skulle jeg ha for meg selv. Hun prøvde å appellere til min manndom. Takk for at du synes at jeg er en hunk, men historien om piken med svovelstikkene ender ikke med at piken blir harva over av hårete øltørste beist som kjører de resterende svovelstikkene opp i analen hennes og viser henne frem som en fattigmanns lollipop. For å ha drept alle mine romantiske drømmer får du terningkast en.

Jeg bestemte meg for å stikke innom Garage på slutten av kvelden. Her ble jeg tiltalt av vaktmannskapet som mente jeg var for full. Vedkommende ble til og med brysk i målet og ba meg passe meg – Cest moi?! Du skal få plusspoeng for dømmekraften, men jeg er da ikke en bråkemaker terningkast tre.

Gay-Travel-Herald-Where-the-Bears-Are-Season-2-leather

Garages vaktetat når de er i godt humør. Det er ikke alltid det er slik.

Etter å ha skjønt tegninga på Garage vender jeg nesen min mot nærmeste sted hvor jeg kan innta noe junkfood, men på sene natterstider er det kø overalt. Dette er et irritasjonsmoment som er større enn man forestiller seg før man stikker ut. Det er som å shoppe med femåringer, de vil ha alt. Det går bare ikke å forklare dem at de ikke kan få alt de peker på og at de er for unge for heroin. Jeg ender nå uansett opp med en cola og et pizzastykke. Colaen og pizza er bare namme-nam og det får umiddelbart terningkast seks. Grunnet dårlig kø-kultur får hele menneskeheten terningkast to. Dagen derpå får terningkast….BBBLLLAAAARRRGGGHHH!

1425670_10152060142381287_1931274085_n

Jeg full? Ta deg en kanelbolle.