Enda et år er forbi og det er på tide å ta regnskap!

Er du slankere? Rikere? Lykkeligere? Sliter du eller går det bra? Klarte du å holde deg til fjorårets forsetter, eller skal de børstes støv av å og føres med videre inn i det nye året?

Jeg har hatt et ganske så fint år, og håper 2014 fortsetter trenden. Jeg må likevel si meg noe skuffet over filmåret 2013. Det var vet godt stykke mellom godbitene, og listen så langt har ført med seg et par kompromisser. Det sagt, de 5 neste filmene er rent gull!

5. The Worlds End
De første få minuttene etablerer tonen til filmen utmerket. Gary King mimrer over sine ungdomsår, og vi får se tilbakeblikk fra en bekymringsfri fortid. Filmen kutter deretter til Gary i voksen alder, nå i 40-årene, sittende i en sirkel på en psykiatrisk institusjon mens han snakker om hvordan ting aldri ble så bra som de var da. Det er en mørk start på en film som tar for seg farene ved å leve i fortiden. Og selv om hovedplotet er såpass speisa (wink, wink!) som det er; en siste natt med gjengen, robotinvasjoner og en legendarisk «bar crawl», er det en dyster tematikk i bunnen som alltid skinner igjennom.

the_worlds_end_movie-wide
Den tristeste, mest deprimerende av cornetto-filmene er også en av årets største overraskelser. Man forventer en viss kvalitet fra Edgar Wright og Simon Pegg, men en såpass sterk tankevekker er det få som kunne ha forutsett. Blandede anmeldelser til tross, så klarer The Worlds End å levere en film som tar opp farene ved nostalgi og personlig stagnering. Det har alltid vært en tematisk tråd i deres filmer, som sentrer rundt hva det vil si å bli voksen, og ta ansvar. Shaun brukte zombier til å si noe om å komme seg videre i livet. Fuzz var en hyllest til actionfilmen og hvordan den er en positiv kilde for eskapisme, mens End kombinerte disse to og utforsket hva som skjer når man ikke kommer seg videre i livet og de negative innvirkningene nostalgi og popkultur kan ha.

Og joda, den er morsom. worlds-end-pegg-frostJa den er spennende. Men det er ikke en feelgood film. I allefall ikke i en tradisjonell forstand. Den er ambisiøs og modig, med en tragisk hovedperson med selvmordsforsøk bak seg og psykiske problemer, men uten å helt førdømme ham; de andre karakterene er minst like tragiske i sine forsøk på føye seg etter forskjellige voksenidealer. Det største problemet med filmen er nettopp hvor ambisiøs den er; den forsøker å kombinere flere tanker og ideer med action, humor og drama, og tonen varierer så kraftig og ofte at den av og til føles schizophren og oppstykket. Men det er også en nerde-film som er kritisk til nerde-kultur og dens mantra om at ting var bedre før, og er obligatorisk for alle som liker sin underholdning med litt ekstra attåt!

 

4. Gravity
Space: The Final Frontier! To astronauter befinner seg plutselig fortapt i verdensrommet når rester fra en nærliggende satelitt plutselig ødelegger deres muligheter for hjemreise. På jakt etter alternative transportmuligheter må de sloss mot manglende oksygen og et stadig tilbakevendene avfall fra den sprengte romsatelitten. Men farligst av alt den sviktende moralen og ønsket om å gi opp.

gravity

Jeg liker filmer som gir seg ut for å være en ting, men som plutselig dra deg med i en annen retning. Alfonzo Cuaron beviste at han var mesteren på dette trikset med Children of Men, og han skuffer ikke med Gravity, heller! Et heseblesende actioneventyr som blir et tankekors, men som aldri ofrer driv for innhold eller vice versa. Her har man kombinert drama og action for å skape en neglebitende og menneskelig historie som aldri sakner farten betraktelig, og som fortjener benevnelsen actiondrama, fordi hver scene er både/og, og ikke enten/eller.

Cuaron bGRAVITYalanserer dette nydelig ved å ha kameraet nesten utelukkende på skuespillerne. Dermed er atmosfæren nesten klaustrofobisk selv om handlingen foregår primært i verdensrommet, foruten et par scener på to romstasjoner. Både Bullock og Clooney er med å underbygge den klaustrofobiske stemningen og de intime scenene, og overraskende nok får de filmen til å virke mer som en indie-thriller enn en Hollywood-film. Men ikke ta skuffelsen på forhånd; dette er en actionfilm! Av og til er effektene så storslåtte og virkelighetstro at det er vanskelig å fatte at det dreier seg hovedsakelig om digitale effekter. «Hovedsakelig» er en underdrivelse.

GRAVITY

Denne filmen data-animerer alt, helt ned til drakten skuespillerne har på seg, og alt av interiør, eksteriør og duppedingser. Hvis du er som meg og foretrekker praktiske effekter kommer ikke filmen til å gjøre deg til en «true believer», men den kommer jævla nærme, og det er vanskelig og ikke sette pris på hvor omfattende og tidkrevende denne filmen må ha vært. Men filmen kan være så flott som bare det, den er fortsatt en drittfilm hvis ikke resten av historien flyter som den skal. Og jeg kan si med hånden på hjertet at denne filmen håndterer form og innhold på en utmerket måte!

 

3. Prisoners
To jentunger blir kidnappet utenfor sine hjem, og faren til en av dem bestemmer seg for å tvinge en tilståelse ut av den hovedmistenkte som han er overbevist må stå bak. Politietterforskeren som leder saken er derimot ikke like sikker.

tumblr_mxfntxAQOd1qzoziho3_1280
Et mektig thriller-drama med Wolverine og Donnie Darko i hovedrollene! Ble hypet betraktelig opp før den kom ut; manuset hadde blitt genierklært og flere kjente regissører har væert festet til filmen når den ennå var i pre-produksjon. Den lever ikke opp til forventningen men kan fortsatt skilte med å være en av de beste seriemorderfilmene som har kommet ut siden Se7en og Nattsvermeren. Brutal og trykkende, men først og fremst utrolig spennende med en stil som minner mer om skandinavisk krim og sosialrealisme enn en standard Hollywood-thriller.

Den store akilles-helen er nok hvor forutsigbar den er. Noe som hadde ødelagt filmen helt hadde det ikke vært for at alt annet skinner såpass sterkt. Skuespillerne er fantastiske, prisoners1Jackman og Gyldenhaal er i storform og virker som om de sloss om en Oscar-nominasjon, men det er Paul Dano (Little Miss Sunshine), en av vår generasjons best bevarte skuespillertalenter som virkelig imponerer med en så organisk rolleprestasjon at den vil gi deg gåsehud. Ellers er manuset solid, med fokus på karakterer og detaljer som skaper flyt og aldri virker ulogisk eller uvirkelig, og regien følger opp med en god rytme og tempo som får blodet til å pumpe og neglene til å grave seg inn i håndflatene!

image
Men den er forutsigbar. Du vet altfor raskt hvordan ting henger sammen, fordi du har sett dette før, og man setter bitene raskt sammen. Men i motsetning til mange andre filmer er ikke dette grunnet et dårlig manus, for plotet er svært opptatt med å gi deg alle ledetrådene slik at du finne ting ut selv. Så i motsetning til f.eks. Poirot, hvor alle bitene legges frem helt mot slutten, er denne filmen mye mer dynamisk. Og selv om du gjetter hvem morderen er, så er det fortsatt mye å hente.

 

2. Lords of Salem
Historien er enkel og grei: en lokalradiostasjon i Salem får tilsendt en pakke uten noen returadresse, kun «from the Lords» skrevet på. I pakken er det en plate. Bandet er ukjent, men tituleres The Lords Of Salem av Dj’ene. De spiller platen live et par ganger, noe som ser ut til å ha en merkelig effekt på byens kvinnelige innbyggere, og spesielt den ene av de 3 dj’ene. Hun får større og større problemer med å skille fantasi og virkelighet, mens nabokjerringene i leiligheten ved siden av ser ut til å vite mer enn de innrømmer og har et meget skarpt øye til henne.

lordsofsalem_022513_1600

Jeg kan ikke noe for det. Jeg digger filmene til Rob Zombie! Det er kanskje ikke helt kosher, men jeg er imponert over hvor kompromissløse de er. Det er et pumpende skrekkhjerte bak alt han har laget (og ja, jeg inkluderer også de forferdelige Halloween-filmene i denne beskrivelsen). House of 1000 corpses er og blir favoritten, men Lords of Salem snuser den langt opp i stumpen! Her finner man mange kule cameoer, sære vendinger og syrete montasjer som seg hør og bør i en Zombie-film, men det er også tydelig at mannen forsøker nye ting, og det beste med filmen er de atmosfæriske enkelttakningene som vitner om en modning hos regissøren.

2-the-lords-of-salem-060712

Det er synd å si at du vil få mer ut av denne filmen hvis du allerede har sett et tonn med skrekkfilm. Det skal helst ikke være slik at underholdningen er knyttet opp til likheter med andre filmer, the-lords-of-salem-img03men her hjelper det med litt forkunnskap. Vi snakker spesielt de mer psykedeliske fimene fra 60- og 70-tallet. Dette er en annerledes, retro-aktig film som tydelig er inspirert av filmer som Suspiria, Rosemarys Baby og The Sentinel, blandet med noe av de samme elementene fra Exorcisten og Exorcisten 3. Den føles gammeldags, men også forfriskende sammenlignet med mye av det som produseres innen sjangeren i dag. Det er en god dose sprudlende blasfemi i filmen og en overflod av katolsk og satanisk billedbruk. Hvis du liker dine skrekkfilmer av det syrete slaget så vil du mest sannsynlig elske denne! Men vær advart; det er store mengder nakne gamle damer i filmen, av typen full frontal!

 

1. Resolution
Michael besøker bestekompisen sin Chris. Chris bor i et forlatt hus i skogen og har på mange måter møtt veggen. Han har store rusproblemer, sliter med depresjon og suicidale tanker, og venter egentlig bare på å dø. Michael har forsøkt å få ham på avrusning mange ganger før uten hell. I et siste forsøk har han svimeslått ham med en sjokkpistol og festet ham til radiatoren med håndjern. Han har bestemt seg for å bli hos kompisen sin i en uke, få ham rusfri og overtale ham til å komme seg på en klinikk. Iløpet av uka begynner stadig merkeligere ting å skje og Michael begynner å finne dagbøker, notater, bilder og filmklipp som alle viser små historier, alle med en tragisk konklusjon. Snart begynner det også å dukke opp filmer og bilder av dem.

RESOLUTION2

Hva filmen egentlig handler om er hva du gjør det til selv. Ok, så ikke helt. Men det er et element av interaktiv fortelling i Resolution. Det betyr ikke det samme som at det er en åpen slutt, men du bestemmer selv hvor mye du vil legge i filmen. Det er en film om fortellinger, hva de betyr og hvordan de utvikler seg. Om hvordan vi strukturerer det vi opplever som fortellinger, og hvilke forventninger vi har til hvordan de skal utfolde seg.

Jeg inkluderer denne filmen som renresolution_aaron_moorhead_1 folkeopplysning! Det er direkte tragisk at filmen ikke er bedre kjent, fordi dette er en historie som er både unik og spennende. Den er eksepsjonelt godt fortalt og har skjønt at skal du fortelle en drivende god historie så trenger du ikke bare gode ideer men også karakterer du bryr deg om. Selv om historien er av det fantastiske slaget så føles alt naturlig på grunn av god dialog, gode skuespillere og en dynamikk mellom dem som føles ekte. Du håper de skal klare seg og det driver spenningen fremover.

Resolution-1
Filmen er også morsom, smart, spennende og såpass annerledes fra alt du har sett ellers i år. Laget på et budsjett som ikke engang hadde dekket cateringen til en Hollywood-film, viser disse gutta hvor de kreative kreftene bør plasseres. Nemlig på gode karakterer og dialog, samt ideer som utfordrer publikum og får oss til å tenke nærmere over hva en fortelling er, og hvordan man forteller den. Skrekk? Sci-fi? Drama? Komedie? Hvem bryr seg om sjangere sålenge filmen føles givende!

 

Det var mine topp 10 for året! Håper du fant noen filmer som virket interessante. Hvis du ikke har fått med deg del 1, så finner du den her.