Blastfest intervju: Et innblikk i Naer Mataron

Å intervjue det greske sortmetalbandet Naer Mataron skulle vise seg å være vanskelig på flere måter. Bassisten satt fengslet i Hellas, gitaristen ble mer og mer snurt utover i intervjuet og i tillegg hadde jeg kamera og mikrofon fra Blackhearts dokumentarfolkene opp i trynet under hele seansen. Jeg tror jeg er fornøyd med å ha kommet derfra i én hel del.

Greece_Golden_Dawn-0ef66-8433-650x433

Gyldent Daggry-demonstranter på Naer Mataron-konsert. Neida.

Utgangspunktet for intervjuet mitt var ganske enkelt; jeg måtte finne ut hvordan resten av bandet forholdt seg til at bassisten deres, Kaiadas, satt fengslet for å være medlem av en kriminell organisasjon sammen med flere andre medlemmer av det fascistiske og ny-nazistiske partiet Gyllent Daggry som Kaiadas (eller Giorgos Germenis som han egentlig heter) er valgt inn i det greske parlamentet for. Og ikke minst om de delte noen av hans eller partiets oppfatninger. I så fall ville jeg fått et scoop andre medier bare kunne sett langt etter. Det skulle vise seg svært vanskelig å få noe som helst ut av bandet på dette punktet. I forhold til dette og andre vanskelige tema var de enten unnvikende eller selvmotsigende.

Sotiris Schoinas (artistnavn Indra) er gitarist og det medlemmet som har vært med lengst i bandet av mine to intervjuobjekter. Han møter meg på en ikke spesiellt hyggelig måte og virker ikke å være noen blodfan av smalltalk akkurat. Schoinas har vært i Norge og Bergen før og håper på å treffe på noen av gamlekarene fra 90-tallet mens han er her. Jonathan Garofoli (Asmodeus Draco Dux) er relativt fersk i bandet og fremstår som en smule mer imøtekommende enn sin bandkollega. Sikre kilder hevder dog han er tilknyttet Gyllent Daggry.

Hva faen er Gyllent Daggry sier du og hva i svarte har det på en musikkside å gjøre? Vel, for å ta det første først: partiet gjorde braksuksess etter den siste finansielle kollapsen i Hellas der millioner av mennesker ble drevet ut i fattigdom og skylden i stor grad ble lagt på innvandrerne. Medlemmer og sympatisører patruljerte gatene, banket opp, jaget og drepte mørkhudede og meningsmotstandere mens parlamamentarikerne kunne se seg fornøyd med nesten 7% av stemmene ved valget i mai 2012 og dermed 21 plasser i den greske nasjonalforsamlingen.

Giorgos-Germenis

Bassist Kaiadas’ to ansikter.

Og uansett om du liker det eller ei; musikk og politikk går hånd i hånd. Deler av blackmetal-scenen har desverre forlengst utviklet en morbid sans for det høyreekstreme og Naer Mataron virker ikke å være noe unntak. Så jeg forsøkte å starte med begynnelsen av sjangeren i Norge som de uttalte at de så opp til men allerede der ble det krøll. Hva mente bandet for eksempel om at enkelte artister har begått grusomme handlinger, f.eks drap og tortur for å nevne noe?

Schoinas: Look man, what happened here has happened. The facts – the church burnings, the murders – are forever linked to black metal. They are a big part of what was going on in the black metal scene, both in Norway and internationally. So I don’t really think we can separate the two things but this is as far as it goes for the facts. As for everything else, its a matter of personal interpretation. I don’t really think that you can seperate the music from what you do in life, your way of life, because it’s just not music. Black metal is so much more than just music.

Ruzt: Are these actions more accepted in the black metal scene than in other musical scenes and the world in general, in your point of view?

Schoinas: Look, look, look, the actions of an individual is linked to that person and that person only. No one is responsible for your own actions. And in most cases, no one will give a damn about your actions except those they affect. So black metal people are linked in to the international scene by interaction of music and ideas and philosophies and ways of thinking and living but there is no interaction between specific actions. What you do affects you and the people around you, it does not affect those who listen to your music or buy your music or the people you were in contact with back in the 90’s. So its a very thin line between knowing who you are and knowing who other people are. I can still listen to your music and still not give a damn about what you’re thinking of doing. Black metal is not really like that, it’s much more. You cant link anyone to others actions, thats of their own and thats how it should be.

Så på den ene siden henger det sammen og på den andre siden ikke? At sterke krefter i black metal-scenen ønsker å holde seg utenfor samfunnet kommer tydelig frem på spørsmålet om ikke fremtredende scene-skikkelser, som Varg Vikernes eller de selv, også er rollemodeller for unge mennesker, noe de kategorisk benekter. Det finnes nemlig ikke slikt i black metal hevder duoen. Men ok, hva så med bassisten som sitter i fengsel for å være med i det greske svaret på Adolfs fotsoldaters gruppering? Det var tydeligvis et tema de ikke ønsket å gå for langt inn på.

Ruzt: You yourselves have had some trouble back in your country, is that something you wish to talk about, or…?

Schoinas: What kinda trouble do you mean?

Ruzt: Isn’t your bass-player in prison?

Schionas: Yes, there are some accusations which are totally untrue but anyway.

Ruzt: Has he been accused and then sent to prison or has he been convicted of anything?

Schoinas: He has not been convicted.

980909_646891121995505_459071109_o

Kaiadas er bare passe fornøyd med å ha blitt utsatt for et kafkaisk komplott.

 

Ruzt: Can you tell me what the accusations are?

Schoinas: The accusations are participating in a criminal orginazation but I would like not to talk much more about this.

Ruzt: I’m assuming it’s the political party Golden Dawn?

Schoinas: You should talk to him about this.

Ruzt: You guys have no connection to Golden Dawn or any other extreme …

Schoinas: (avbryter) Naer Mataron is a black metal band – thats it. Anyone is entitled to their own opinion and philosophy. Now if you want to talk about the others and his beliefs, you should talk to him because we can’t reperesent him, you know?

Ruzt: So you havent considered distancing yourselves from it in order to say …

Begge: (avbryter) Distancing ourselves from what?

Schoinas: This is a part of our band and we respect him and support him because he is our brother. But he is falsely accused but this is another story.

Ruzt: So, if Jonathan here came to you one day and said «I am a homosexual, vegetarian, feminist and I vote for the socialist party in Greece» – would he still be welcome in your band?

Schoinas: I dont know how he’d combine all those things with black metal.

10983543_1063710610321734_2203561119978920004_o

Kaiadas & co kozer seg i Sør-Amerika.

 

Kanskje det faktum at vi var på et hotell og ble filmet, forhindret meg fra å få en saftig blåveis med meg inn i vinterferien. Schoinas ble i alle fall mer og mer urolig i stolen sin og jeg fant ut at det var lurt å dreie samtalen over på noe mer hyggelig, nemlig black metal scenen. Men til og med der støtte vi på uenigheter.

Schoinas: There is no control over the scene, it evolves on its own, it’s a living organism. Things change, people come and people go, things take a different direction, different phases. But I think black metal should remain loyal to the things that defined what it was all about when it begun.

Ruzt: And that was the Norwegian black metal scene – or…?

Schoinas: No, look, there was not only the Norwegian black metal scene. It was a Greek black metal scene from 1989 and in the early 90’s, we had a lot of different bands. There were a lot of scenes, like in South America. So its a world wide scene, like it always is with the underground. My opinion is that black metal should remain loyal to what black metal was when it begun, either it was in Norway or anywhere else. I think you’ve covered this.

Ruzt: Didn’t you say that black metal should evolve and not be controlled?

Schoinas: Im saying it can’t be controlled, its a natural law of evolution. Im saying you should remain loyal and evolve at the same time.

Noe som for meg virker som en motsetning men som Garofoli til stadighet påpekte: alt handler om perspektiv. Hva så med teorien fra Lords of Chaos om at kombinasjonen av at nordmenn ikke skjønte humoren med black metal pionérene Venom og tok den blodig (hah!) alvorlig og at de var svært unge menn som vokste opp, ofte som skilsmissebarn, under post-feminismen? Hjernen er jo kanskje ikke helt ferdig utviklet før man næmer seg 25 har jeg hørt?

«Sixteen!» bryter Garofoli entusiastisk inn og fortsetter: «Bård Faust was 16 or 17 when he conducted the act of murder».

Schoinas trekker igjen frem «alt er relativt og handler om perspektiv»-kortet i forhold til tolkningen av Venom. Black metal har ingenting å svare for enkeltpersoners handlinger, det er utelukkende enkeltpersonene som må svare for dette.

Ruzt: You yourselves are advocates for an extreme music genre that also fosters extreme actions. Do you see this as a problem – people are being killed?

10409026_814560435243717_2624037250998434695_n

«Faen altså, alltid skal dere komme rekende med det derre drapet».

 

Schoinas: For sure, killing people is not the most positive thing to do. But as far as this goes, you should interview the people who actually did this. I’m not advocating for anyone, I’m speaking for myself. If you need a psychology aspect, you should talk to him, not me. Everything is controversial about this music.

Ruzt: Why is that? Is that something that is important to you?

Schoinas: There are some things that dont need an answer, we have the music and the lyrics and then you see what we have to say, its more than enough.

Vi kommer etterhvert over i samtale om hva og hvem som er ekte black metal. Jeg er åpenbart ikke det mens mine nye bekjentskaper på den andre siden av bordet definitivt er det. Assosiasjonene til elementer innenfor punk- og hardcorescenen er for meg åpenbare. Når vi etterpå snakker om DIY-etikk og normer innenfor subkulturene black metal og punk, der det for meg virker litt uklart hvem som er normagentene i den første, så ser jeg igjen en viss overlapping og likhet. Man kan si man vil om PK-politiet i punkscenen men det er i alle fall noen som forsøker å holde ting litt på plass. Hvis alternativet er at man sklir ut i nasjonalisme, vold mot uskyldige og drap så vet jeg i alle fall hva jeg foretrekker. Naer Matarons black metal-ideologi virker å gå ut på å bry seg minst mulig om andre, et karaktertrekk som i seg selv er skremmende. Satt i system er det direkte livsfarlig. Men de var jo jækla smarte og delvis hyggelige folk da. Hvordan er dette mulig? Svaret ligger kanskje i noe av det bandet selv sier når jeg utfordrer de på normene i black metal-scenen. Eller mangel på sådan kanskje.

Ruzt: If you don’t wanna discuss the norms, thats fine, but isn’t that the opposite of evolution? You said that black metal progresses. If you dont wanna discuss the norms with an outsider, doesnt that work against progression, doesn’t black metal need to get impulses from the outside? Unless you wanna diverge in a direction that are harmful to other people?

Naer-Mataron

(Bildetekst overflødig)

 

Schoinas: How do you mean harmful?

Ruzt: Like the black metal scene in Norway in the 90’s when actions harmed innocent people.

Schoinas: Thats something that these people who did these actions have to deal with.

Ruzt: Yes, but I am talking about you guys and your scene and now. If you dont wanna discuss the norms with an outsider, isnt that going againsty the principle of evolving?

Schoinas: How would discussion help black metal evolve? The music scene is a living organism. It evolves on its own as long as there are bands and musicians involved in the scene. It will evolve in a positive and negative way.

Ruzt: But how can it evolve if you want it to stay true to something that seems to me to a little bit unclear from the beginning?

Schoinas: It may be unclear to other people but not to those who are in to it.

Og cirka der stopper det. Begge vedgår etterpå at de selvfølgelig henter impulser fra utsiden så kanskje det er de kritiske impulsene de er skeptiske til? Garofoli fortsetter forsåvidt å svare entusiastisk på spørsmålene mine men blir delvis avbrutt av det som virker å være hans ideologiske overmann. Schoinas er kanskje på sitt mest mugne når jeg avrunder med å ta opp elefanten i rommet igjen. Bandet vil fortsatt ikke svare på om noen av dem er tilknyttet Gyldent Daggry og gjentar at de ikke er et politisk band. Jeg spør flere ganger om det samme; om ingen av de er tilknyttet Gyldent Daggry, noe de benekter. Før Garofoli betegnende nok avslutter med «the band isn’t».

Samme dag som jeg skriver dette har muslimer i Oslo slått ring rundt en synagoge i Oslo for å symbolisere religiøst og tverrkulturelt samhold i en vanskelig tid der begge religioner angripes verden over fra forskjellige kanter. Jeg er veldig usikker på om jeg noen dager i forveien har sittet ansikt til ansikt med antagonister for denne markeringen og i hvor stor grad den generelle (black) metal-scenen stilltiende aksepterer dette. Som historien har vist, kan det være jækla farlig.

Bjarte Malum

RUZT RETTER: 

Opprinnelig stod det i artikkelen at Kaiadas satt fengslet for å være medlem av partiet Gyllent Daggry. Dette er feil. Gyllent Daggry er ikke et ulovlig parti. Kaiadas er fengslet for å være med i en ulovlig, kriminell gruppe hvor flere andre medlemmer av partiet også er med. Redaktøren

14 Kommentarer

  1. Fyren er varetektsfengslet, ikke noe kafkask over det. Og han er ikke siktet for å være medlem av Gyllent daggry, slik Bjarte hevder ved flere anledninger. I så fall måtte de ha siktet alle medlemmene og de andre folkevalgte for GD. Han er varetektsfengslet og mistenkt for å være en del av en foreløpig navnløs milits som banker opp innvandrere. Selv er han mistenkt for å ha slått ned en 12 år gammel jente.

    Herregud, les nå noen aviser eller gjør noen annen form for research før dere publiserer dette. Jeg har ingen problemer med at dere lar en fyr uten peiling på sjangeren gjøre slike saker, men når «journalisten» ikke gidder gjøre sin egen research blir der utrolig pinlig. Slik som nå.

  2. Bjarte Malum

    22. februar 2015 at 16:31

    Hei Birkir!
    Takk for tilbakemelding. Har du noen linker til denne informasjonen?
    Hvis det du skriver stemmer så er jeg forsåvidt enig i at jeg kunne gjort bedre research men bandet var også lite villige til å gi noe mer informasjon enn den jeg allerede hadde for hånden og som jeg forsøkte å konfrontere de med.
    Og hvis det er så at hele bandet er tilknyttet Gyldent Daggry; kan du hoste opp noe linker på det også er du snill? Mine forsøk har nemlig ikke gitt resultater.
    På forhånd takk.

  3. Ingen har sagt at hele bandet er GD. Du er første til å nevne det.
    Men ser du ikke det rare her? Du gjør en halvårlig researchjobb og så oppfordrer du leserne dine til å gi deg mer info? Dette fant jeg etter 15 minutter på Google. du bør klare det samme hvis du skal holde på med dette.

  4. Bjarte Malum

    22. februar 2015 at 22:18

    Hallo igjen

    Jeg tolket det som om at du satt på informasjon om at hele bandet var tilknyttet partiet.
    Jeg har som sagt reasearchet men ikke funnet denne informasjonen du sier du har funnet. Det hadde vært i alle sin interesse om du kunne lagt igjen en link eller to slik at jeg kunne vurdert det. På forhånd takk!

    Bjarte

  5. Du har selvsagt rett birkir, i at Kaiadas ikke er fengslet for å være medlem av det lovlige partiet Gyllent Daggry, men en annen kriminell organisasjon. Dette er rettet opp i artikkelen, og vi takker ydmykt for at du gjorde oss oppmerksom på denne feilen. Vi håper likevel at du synes resten av saken var interessant nok, isåfall er du hjertelig velkommen til å dele den med dine venner, fiender og meningsmotstandere. Dette er en viktig debatt som bør tas opp oftere og tøffere!

    Hilsen Redaktøren

  6. Synes det er flott at det finnes slike mennesker. Fred og kjærlighet er oppskrytt.

  7. «Blastfest tilbakeblikk» ?? Er det dere sitter igjen med etter disse 4 dagene dette????

  8. Flott propaganda dette her. Vanligvis er sleipe journalister litt mer subtile i sin uetisk måte å fremprovosere forvridde uttalelser men her var journalistens agenda i alle fall skrevet svart på hvitt, det skal han ha. Han hadde dog vært mer relevant som aktor i en rettssal.
    Alt i alt en utrolig flau lesning, noe som alltid er å forvente når man insisterer tungt på å blande musikk/kunst og politikk.

    • Hei Tristan.
      Synd du ikke likte artikkelen. Vi synes dette er en helt legitim problemstilling, og det at flere av medlemmene i Naer Mataron har en forbindelse til høyre-ekstreme partier og kriminelle organisasjoner er ingen hemmelighet. Vi forsøker her å sette søkelys på koblingen mellom politikk og kunst som absolutt er tilstede i både musikk og andre kunstformer. Journalisten forsøkte også, uten hell, å snakke om black metal generelt, men bandet var vel i utgangspunktet fiendtlig innstilt.

      Ruzt kommer til å vie mer tid til dette, via andre bidragsytere og intervjuobjekter. Vi ønsker debatten velkommen, og hører gjerne dine synspunkter på saken. Mener du virkelig at det å blande musikk og kunst er hinsides all fornuft? Du kan ikke nekte for at denne koblingen finnes, for det gjør den i aller høyeste grad. Det er i mitt syn ikke journalisten som insisterer, han tar tak i en kobling som allerede er tilstede, og forsøker å undersøke hva som ligger bak.

      Å skille tungt mellom kunstneren og kunsten er en praksis man kan være for eller imot, men man kan ikke late som om kunsten lever uavhengig av kunstneren, spør du meg. Bandet hadde all mulighet til å ta avstand fra den politikken som Gyllent Daggry fører, en mulighet de altså ikke grep denne gangen.

      Mvh
      Håvard Margido Aspen
      Redaktør, Ruzt.no

      • Takk for utfyllende svar.
        Min kunnskap om selve bandet er begrenset men jeg antar at de er mer opptatt av å spille black-metal (med tilsvarende image) enn å engasjere seg politisk, fordi det rett og slett ikke er deres spesialitet/yrke. Kanskje med unntak av bassisten, tydeligvis. Det er også det intervjuet gjenspeiler her. Hva musikere står for på det private er egentlig helt irrelevant så lenge selve tekstene ikke handler om politikk. Og da burde ikke temaet bli nevnt engang med mindre man er journalist i Se & Hør og prøver å skape billig sensasjon til enhver pris.

        Angående ditt siste punkt er jeg kun delvis enig. Politisk standspunkt kan være relevant hvis det er en integrerende del av kunsten. For eksempel i musikksammenheng, en viktig del av bandets konsept, image og tekster. Hvis ikke bør det droppes. Det finnes f.e. ekstremt mange kunstnere som er drittsekker og det betyr ikke at folk skal slutte å like det de skaper, eller må vi legge ned hele underholdningsbransjen. Det går derfor fint an å nyte musikken til band som Burzum eller Nokturnal Mortum uten å stå for det samme som musikerne.

        Denne artikkelen minner meg i bunn og grunn om amerikaneres heksejakt etter kommunister i 1950-tallet. Hvis deres agenda er å finne BM-musikere som flørter med politisk ekstremisme (høyre eller venstre) klarer dere sikkert det. De er tross alt mennesker. Men hva er poenget?

        • Dette er absolutt ikke noen heksejakt, all den tid denne koblingen mellom musikere i bandet og høyreekstreme organisasjoner er godt kjent. Det er ikke Ruzt som graver fram dritten, den flyter godt synlig i strandsonen, og ber formelig om å bli lagt merke til.

          Ja, man kan nyte musikken og ignorere alt det andre hvis man vil, men det er helt legitimt å stille spørsmål omkring musikernes holdninger åkkesom. I min verden ville det vært merkelig å ikke snakke med Vikernes om politikk dersom jeg skulle finne på å intervjue ham.

          Vi har ingen agenda om å finne musikere med snuskete holdninger, men denne gangen var det et aktuelt tema som vi ønsket å ta opp.

          Dersom Per Krisitian Orderud hadde begynt å spille trommer i Skambankt, ville jeg nok ha stilt bandet noen kritiske spørsmål…

          • Håvard, la meg se om jeg forstår deg korrekt nå.
            Du ville vært kritisk dersom et band ansatte en tidligere straffedømt person til å spille f.eks trommer?
            La oss nå si at Per Kristian Orderud er helt episk på trommer. Han har sonet straffen sin, og vil nå utnytte talentet sitt og dyrke sin kjærlighet til musikken. Hvorfor ville det vært galt av f.eks Skambankt å ansette denne personen?

            Se på f.eks Faust som ble nevnt i artikkelen. Etter at han ble sluppet ut i 2003 har han bidratt i flere band, og spiller i Mongo Ninja og Blood Tsunami.
            Med denne «nye» kunnskapen, er du nå på vei for å stille nevnte band et par kritiske spørsmål, siden de tilsynelatende har ansatt en person dømt for kirkebrann og drap?

          • Ville det vært galt å spørre om det?

            Nei, jeg er ikke på vei til å spørre Mongo Ninja om Faust, det er ikke interessant for meg. Men denne artikkelen handler om noe helt annet. Det handler om et band hvor flere av medlemmene har tilknytning til ny-nazistiske grupper. Det er ikke én fyr som har gjort noe teit og blitt straffet for det. Hadde ikke du hatt betenkeligheter med å spille i band med en ny-nazist? Ville du ikke gått et par runder med deg selv og spurt deg selv om du kunne være bekjent av en sånn kobling? Hvis du ikke hadde hatt noen betenkeligheter omkring det, hva hadde det sagt om deg og dine holdninger?

            Ja, jeg innser at sammenligninga mellom Orderud og Kaiadas var litt søkt.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Ruzt.no

Theme by Anders NorenUp ↑