Anmeldelse: Yuma Sun – Hell

_MG_8044Det åpner mørkt og seigt, som lovet av en plate som heter «Hell», med en dirrende, sprukken fjøsvegg av gitarer, perskusjon og bass. «They Are Gone» har et småskummelt lydbilde som jeg håper skal holde plata gjennom. Dersom det fortsetter i denne tralten, skal de faen meg få terningkast skjærsild!

På låt nummer to letner det plutselig opp, i en trivelig rockabilly-tralt, men selv om det dystre lydbildet fra åpningslåta trekker seg tilbake som smogen over Danmarksplass en torsdags formiddag, er det ei jævla ålreit låt! Refrenget er absolutt nynnbart, og etterhvert dukker den angstfylte nerven opp også her.

En plass under denne skyen av svovel og krematorierøyk lager Yuma Sun musikken sin.

Lydbildet er kledelig kaotisk, med fire tusen gitarer, perkusjon, farfisa, hører jeg en theremin? Og bjeller og klang og fuzz, og det er, i mine ører, mer helveteslyd på dette enn hva Gorgoroth klarer å framkalle med sine sjokkeffekter. Nå tror jeg ikke Yuma Sun forsøker å skremme noen, men det lyder iallefall som om fanden står utenfor låvedøra og banker på til tider!

Ikke lån bort orgelet ditt til Jonathan Storm!

Yuma Sun har laga ei plate som er både sammensatt og helstøpt. Det foregår som nevnt mye spennende i lydbildet (de har jo fått hjelp av Yngve Sætre), men de har også begynt å få skikkelig orden på sin særegne sound. Anmeldere må bare slutte å sammenligne Yuma med Kaizers, for Yuma fortjener så mye mer! De har, på sin andre plate, befestet seg som et orkester med en tydelig personlighet og en klar musikalsk retning.

Problemet med et så helstøpt produkt som «Hell», er at det rett og slett kan bli for mye. Denne type Morricone-rock er jo ikke det jeg (og sikkert ikke du heller) hører mest på, så det krever en viss type humør før du setter på denne plata. Det er ikke min foretrukne bakgrunnsmusikk, men Hell vil bli plukka fram i tide og utide i årene framover, for det er ingen tvil om at dette er ei plate det lukter svovel av, og jeg gleder meg til konsert på Hulen 31. januar!

Terningkast: Okey da, Skjærsild!

PS: Les vårt intervju med Yuma Sun her: http://ruzt.no/intervju-yuma-sun/

Your email address will not be published.