RazorbatsHver gang det kommer et nytt, norsk band som høres ut som Gluecifer eller Turboneger, blir de omtalt som norsk rocks redningsmenn. Problemet med slike påstander, er at man ikke redder noe som helst ved å gjøre noe som er blitt gjort 1000 ganger før. Skal man redde rocken (trenger den egentlig redning?) må man finne på noe som kidsa vil ha, og som en ny generasjon rockerebeller kan ta til seg som noe eget, istedet for å tilfredsstille 40-årige forsikringsselgere med løpehjul og Moods-blazer.

Hvordan starte rockeband i Norge - For Dummies

Hvordan starte rockeband i Norge – For Dummies

Razorbats er nok et Oslo-band skrapet sammen av restene fra gamle Oslo-band. Denne gangen er det  Surferosa, Summon The Crows og Sonic Bandits som har havna i tupperwareboksen og blitt lunka i mikroen. Faste lesere av Ruzt (jeg vet dere finnes!) vet jo at vi absolutt ikke har noe imot klassiske rockeband, retrorock og tilbakeskuende gamliser i slitt denim, det som plager meg, er når disse enten kaller seg «rockens redningsmenn» eller trur at de har funnet opp kruttet, lunta og fenghettaRazorbats har, for the record, ikke funnet opp noe som helst, men de kjører en safe rockelinje, noe de behersker til det fulle. Denne EP-en inneholder fire saftige rockelåter med gode riff fremført på en absolutt overbevisende måte i god Gluecifer/Turboneger-stil. Kudos for at EP-en går i 33 1/3-fart, så man slipper å flytte på drivreima, men det kunne med fordel stått på plata hvilken fart den har, for som regel går jo 7-tommere i 44 rpm. Hadde jeg visst dette, hadde jeg altså sluppet å flytte på drivreima TO FØKKINGS GANGER før det ble rett!

Alt i alt har Razorbats alt som skal til for å tilfredsstille publikumet på Garage/Last Train, de kan sikkert til og med selge noen plater og t-skjorter, men de kommer nok ikke til å redde noe annet enn sin egen følelse av fortsatt å være unge og rebelske. Men rocker som faen gjør de altså, la det ikke være tvil om det!

Terningkast: Fire rumperaketter

rumperakett