Unplugged fra Oslopunkerne

1400 Oslo Ess - #199 Live Akustisk Fra Rockefeller (1)

Var ikke Unpluggedfeberen over før den hadde startet? Det tok av i 1992 med Eric Clapton, toppet seg med Nirvana året etter, og fikk en smertefull kassegitar gjennom hjertet da Kiss i 1995 ga ut det som må være det tristeste comebacket i rockehistorien.  Siden har unplugged-plater kommet med ujevne mellomrom, med mer eller mindre vellykkede resultater. De svenske punkerne Charta77 gjorde det ganske ålreit i 98, og Rancid ga ut en bonusplate med akustiske versjoner på sin forrige plate Let The Dominos Fall.

Felles for alle disse, er at de hadde holdt på noen år før de gjorde dette. Olso Ess gjør det på sin tredje plate! De har altså to albumer med låter å velge fra, og selv om det er to fantastiske album de har levert, føles det litt tynt for en liveplate. Låtene er riktig nok kraftig omarrangert, men jeg synes det er litt tidlig med en retrospektiv plate fra disse gutta.

Jeg gidder ikke å gå inn på «hva er ekte punk»-diskusjonen her (det får komme senere), men vi er vel alle enige i at Oslo Ess trygt kan plasseres i pop-punkbåsen. Og når punk-aggresjonen blir bytta ut med kassegitarer i 6/8-takt, og lydbildet må fylles ut med munnspill, piano og orgel, da blir det ikke mye punk igjen. For all del, det er ei fin plate, med fine låter, som er fint spilt, men det er for mye pop og for lite punk!

Den Jokke-inspirerte låta Klin Gæærn spilles i sjømannstakt og blir ikke bare Jokkeinspirert, men bortimot plagiat. God Morgen høres ut som noe Åge Aleksandersen kunne laga i 1992, og Caroline er totalt Bruce Springsteenifisert, komplett med Roy Bittan-piano og munnspill. Den eneste låta som har litt av sin opprinnelige karakter igjen, er fjorårets hitsingel Bislett Stadion.

Generelt høres det mer ut som Lars Beckstrøm fra deLillos enn tatoverte tøffinger med hanekam, men jeg tviler likevel ikke på at denne plata kommer til å spilles på hundrevis av nachspiel i løpet av høsten, for det er catchy musikk med høy allsangfaktor som presenteres her. Fint nok, men jeg gleder meg til neste studioalbum!

Karakter: Få på strømmen igjen! For faen!

Sjekk ut plata på Spotify, og kommenter under hvis du synes anmelderen er på trynet og fortjener støvel!

Av: Håvard Margido F. Aspen