Defenders of the Small Yard kommer ut 17. april på Flying Panda Records

Det kan være et slit noen ganger å forstå hvordan et band eller en plate høres ut når man leser en plate- eller konsertomtale. Kim Klev i NRK skrev i sin anmeldelse av synthpopbandet Bow To Each Other: «Man begår en musikkjournalistisk dødssynd hvis man kun makter å trekke de mest åpenbare sammenligningene. For å ta et eksempel helt ute av det blå: Hvis noen sier “Susanne Sundfør”, så følger gjerne venstrehåndsarbeideren Musikkjournalist X opp med navnene “Joni Mitchell” og/eller “Kate Bush”.

Så når Klev og hans likesinnede ikke får seg til å kommer med klare referanser som folk har hørt om, men bare bruker sammenligninger med indie-band fra Canada, må man ty til snirklete sjangerdefinisjoner, som om det gjør saken noe bedre.

Sørlendingene i Moron Police har selvfølgelig klart genibragden å kalle musikken de lager for «Metal Funk Punk» . Gratulerer med det, men hadde du spurt meg, så hadde jeg sagt det så enkelt som at det er rock det dreier seg om. Hvis du trenger referanser, kan man jo alltids nevne andre band de ligner på (og artister de selv mener seg inspirert av) som: Major Parkinson, System of a Down, Dunderbeist, Audrey Horne, Primus, Faith No More, Freak Kitchen, Frank Zappa og Devin Townsend, så forstår man jo etterhvert hvordan dette høres ut. Enda bedre: Man kan gå på internett og høre selv!

Noen mener det er for få nakne damer på Ruzt.no

En plateanmeldelse (som dette etterhvert skal prøve å ligne på) kan gi deg et hint om du skal bruke ISDN-tellerskritt på dette, eller heller finne toppløsbilder av Cindy Crawford. Jeg har allerede nevnt referansene, og du bør ha hørt om minst et par av disse, hvis ikke kan jeg anbefale et par gode rosablogger.

Moron Police spiller altså rock, rock det svinger av! Jeg gidder uansett ikke å kaste bort tid på å omtale skiver jeg ikke digger, så jeg har vel allerede avslørt meg for lenge siden. Moron Police høres mest ut som Major Parkinson på antidepressiva, og som sine eldre fettere fra Hardanger, har også de satt igang en crowdfunding for å få trykt opp album nr. 2, «Defenders of The Small Yard».

crowdfundingsida deres kan du forhåndsbestille LP, CD, T-skjorte eller digital nedlasting av skiva. Siden vi på Ruzt later som vi bedriver musikkjournalistikk, har vi fått tilgang til herligheten FØR alle andre (suck on that!), så jeg kan fortelle deg om du bør legge ut noen euro for dette produktet. Moron Police har selvsagt lovet meg øl og signert LP neste gang de kommer til Bergen, så jeg må bare si «løp og kjøp»!

Moron Police, ikke akkurat mors skarpeste gutter i kurven.

Dette bandet, som til nå har vært ukjent for meg, leverer høyenergisk rock med nok doser galskap til å sette fyr på platespilleren din. Med låttitler som «T-Bag Your Grandma», «Steve Jobs Is Dead, But I’m Not» og «Stomp That Goomba» kan man jo begynne å lure på hvor godt navla denne trioen er. Enkelte vil nok avfeie dette som et tøyseband, men personlig mener jeg at band som klarer å balansere seriøsitet med humor gjør noe jævlig riktig. Hvis du digger å høre på 30 Seconds Til Mars, så værsågod, men jeg trenger litt tøysete galskap innimellom. Og det som er så deilig med god rock, er jo at man absolutt ikke behøver å høre på tekstene hele tiden, for selve musikken er absolutt strålende. Det rocker og svinger og trøkker om hverandre i en herlig kabaret av metal, funk og punk (jajaja), av humor og kontrollert galskap. Selvsagt framført av dyktige musikere med tidvis hang til megalomani, men som også innimellom kan stoppe helt opp for å slippe fram en lyd eller en strofe som fortjener å stå alene i et sekund eller to. Dette kunne de gjerne gjort litt oftere, for av og til blir det litt mye forskjellig lyd på en gang. Dette kan skyldes at miksen ikke er så stram som den burde vært.

Men alt i alt er dette en fest av et album som oser av spilleglede og galskap. Det er for gæli at det bare skal være meg og Kim Klev som får høre dette, så gå inn på Indiegoogo og spytt i noen dollar så denne plata kan komme ut på ordentlig!

Terningkast: En god neve ritalin

ritalin

Lik Ruzt.no på Facebook! https://www.facebook.com/ruzt.no