Fever DreamsMine gode venner i Oslo-bandet Atlanter fant opp den nye sjangeren «vidderock» med sitt debutalbum «Vidde» for et par år siden. Sist jeg tok toget fra Bergen til Oslo var det nettopp det albumet som fikk være soundtrack på strekningen Voss-Finse. Denne gangen er det Bergenske Green Sky Accident sitt andre-album «Fever Dreams» som fyller ørene mine mens Ørneberget bades i de siste strålene av marssolens sparsommelige varme. Passende nok heter åpningssporet på plata «Sundrench», og det lydlandskapet som Green Sky Accident maler ut med stålstrengspensler gir reisen min over Hardangervidda et strøk av melankolsk høystemthet (!), i samme kontrast som de brutale og fremmedgjørende fjellene får til den inntryksdempende snøen; et tykt og betryggende teppe av evighet, det virker som om det er fjellene som har vokst opp av snøen, og prøver å sprenge seg gjennom.

OK, Stein Østbø kan ta seg ei bolle, for jeg har tydeligvis sprengt skalaen for fjollete stemningbeskrivelser av musikk! Jeg prøver på nytt: Green Sky Accident er et poporkester med innslag av støyete gitarer, brede lydbilder og gode melodier. Det er noe absolutt 90-talls over det, kombinasjonen av fuzzgitar og søte vokalharmonier, innadvendthet og påtrengende nærvær.

Plata åpner med et dronende gitarparti som etter et halvt minutt slipper til en klimprende gitar, og setter med en gang standarden for resten av albumet: Kombiner fuzz med klimpring, fine melodier med aggressive trommer, oo-ing med feedback-gitar, så har du Green Sky Accident. Det som overrasker meg mest, og som kommer mer og mer tydeligfram utover i plata, er hvor melodiøst dette bandet er! Særlig låtene Daydriver og Fever Dreams er fantastiske pop-låter, med bare små innslag av fuzz og vræng, og til og med dét greier de å gjøre fint! My Morning Jacket, Sonic Youth og Pavement dukker opp fra underbevissthetens CD-hylle når jeg skal prøve å plukke noen referanser (jeg er dritdårlig på å sammenligne band med andre band), men det beste er vel å gjøre opp sin egen mening.

Drømmepop til folket, står det i presseskrivet, og det er kanskje akkurat det det er. Litt rart, noen skarpe kanter, fine stunder under grønn himmel. Og perfekt til en tur over Hardangervidda.

Terningkast: Stein Østbø sitt pilleglass

Av: