Anmeldelse: Alien Ken – Contact

unnamed

alien ken contact coverNår du tar artistnavnet «Alien Ken» må du være forberedt på litt skeptiske tilbakemeldinger. Jeg selv, når jeg fikk eposten med promomateriale, ble veeeeldig skeptisk. For la oss være helt ærlige her, Alien Ken er et jævlig teit navn. Og med en HR Giger-estestikk blanda med plastmasker og søstra til Marilyn Manson gjør det ikke saken noe bedre for min del. Det er sikkert mange der ute (!) som digger den estetikken, men jeg synes det blir litt vel påtatt. Greit at det kan finnes liv på andre planeter, men denne Area 51-konspirasjonen blir litt far out. Ken Ove, som han heter (unnskyld hvis jeg ødelegger for deg Ken Ove, men de har krav på å vite SANNHETEN!), har i intervjuer fortalt at han er overmåte glad i det utenomjordiske, og i fjor høst påtok han seg ansvaret for å ha laget noen mystiske kornsirkler nede på Jæren.

Så om jeg hadde stått og bladd i platene på Apollon, hadde jeg nok glatt hoppa over Alien Ken. Men nå som jeg har fått promo må jeg jo nesten høre på det også. Er det Space-metal? Er det ti tonn lag med synth over gnålete gitarer og tekster om Cancer Man og J-Diva? Er det progjazzversjonen av Space Oddity?

"Neida, hun har bare fått litt mye å drikke!"

«Neida, hun har bare fått litt mye å drikke!»

Nei, heldigvis ikke. Alien Ken leverer svingende, klassisk hardrock. Det er gitar, bass og trommer, og det rocker som faen. Melodiøs rock med MYE gitar, John 5-style, soloer fra helvete (eller Jupiter) og klassisk hardrockvokal av ypperste klasse, levert av Roy Egeland. Riffene sitter som støpt, rockefoten går taktfast og refrengene klistrere seg til hjernen som et utenomjordisk endoskop med mothaker. Det åpner riktig nok med noe plingete plong-synth, men da dette gir seg etter et par sekunder, setter rockedrivet inn rett i 6. gir. Det sprinkles subtilt med litt synth her og der, men det er langt fra dominerende i lydbildet. Jeg skal ikke gå inn på hver enkelt låt, men jeg vil anbefale deg å gå inn på Spotify eller en av de der og høre på! Hvis du digger, kan du jo være gem og kjøpe plata også, om du er som meg og fortsatt synes CD er krem! Ken Ove sender den til deg for skarve 12 euro.

Terningkast: Asteroidenedslag på Mars!

asteroid-crashed-into-Mars-artist-conception